main

Moda

Motyw czaszki w świecie mody

16 lutego 2017 — by 1

Depositphotos_9998603_m-2015.jpg

Jeden z najsłynniejszych cytatów Benjamina Franklina brzmi: "Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki". Podatki zostawmy rządzącym i pustym portfelom, a tymczasem przyjrzyjmy się śmierci, która pewna jest i trudno się z tym nie zgodzić.

Świat fashion jest odważny i żadnej kontrowersji się nie boi. Pewnie dlatego, bez oporów przejął w swoje ramiona motyw śmierci i mocno ją utulił. O lasce z kosą można dziś powiedzieć, że jest prawdziwą gwiazdą mody! I wbrew skojarzeniom z przemijaniem – nie zamierza od swojej pozycji odchodzić.

Jednym z najpopularniejszych motywów związanych ze śmiercią, poza piszczelami czy szkieletami jest oczywiście motyw czaszki. Symbol ten utrzymuje się na topie od wielu… wieków! Tak – wieków, bo straszono nim już w średniowieczu! 😉 Jest to wręcz jeden z głównych nurtów w świecie mody. Emblemat, który stracił na pierwotnym znaczeniu, za to zyskał na popularności.

T-shirt z motywem czaszki: Denley.pl
T-shirt z motywem czaszki: Denley.pl

Ubrania, obuwie, bransoletki, pierścionki i inna biżuteria oraz tatuaże. Czaszki nierzadko są też fragmentami wyposażenia wnętrz. Spotykamy je na obrazach, grafikach czy jako gadżety (nawet wysadzane diamentami) lub elementy domowych akcesoriów. Modne są zarówno te inspirowane ludźmi jak i zwierzętami po śmierci. Choćby w stylu skandynawskim pojawia się regularnie motyw czaszki jelenia. Dosłownie wszystko: pościele, kapcie, piżamy, swetry, bluzy, a nawet śpioszki czy nosidełka dla niemowląt są ozdabiane emblematem czaszki i nikogo to już nie dziwi.

Co wpłynęło na to, że trupie czaszki stały się nieodłącznym elementem popkultury i jednym z najbardziej kultowych znaków charakterystycznych dla świata fashion?

Między innymi to, że ukrywa się w nich bogata historia i mnóstwo symbolicznych znaczeń, które kiedyś były insygniami nieuchronności. „Memento mori”. Współcześnie nie myślimy o śmierci na poważnie, mamy wrażenie, że nas nie dotyczy, a przynajmniej jeszcze długo nie będzie, nie widujemy trupów, chyba, że na filmach czy w grach komputerowych, ale mimo to pamiętamy o tym, że ona gdzieś tam się czai. Moda z kolei jest elementem kultury, która odzwierciedla nastroje społeczne, również te głęboko skrywane i chętnie aranżuje elementy symboliki na swoje potrzeby.

Współcześnie czaszki zawdzięczają swoją ogromną popularność przede wszystkim designerowi – Alexandrowi McQueenowi, który w swojej pracy inspirował się makabrycznymi aspektami obyczajowości i outsiderskimi rozwiązaniami. Piraci, czarownice, wojownicy i totalna ekstrawagancja przyświecała realizacji jego modowych pomysłów. To właśnie on przeniósł motyw czaszki funkcjonującej w sferze subkultur do mainstreamowych trendów. W 2003 roku McQueen zaprojektował chustę z motywem trupiej czaszki i od tej pory świat oszalał na jego punkcie. Uwielbienie dla tego symbolu podchwyciły również gwiazdy np. Gwen Stefani, gangi motocyklowe oraz uliczne, których życie biło w rytmie hip-hopu, a także świat kina.

Tak jak Jack Sparrow z „Piratów z Karaibów” – nosząc rzeczy czy nawet tatuaże z motywem czaszki – ludzie w pewien sposób manifestują swój naznaczony ostrością indywidualizm, kpiąc sobie przy tym z Kostuchy za to ciesząc się życiem lub odwrotnie – pamiętając o tym, że niektóre rzeczy w życiu, tak jak podatki – są więcej niż pewne.