main

Porady

Postanowienia noworoczne. Jak w nich wytrwać?

1 stycznia 2020 — by 0

Depositphotos_87231452_l-2015-960x1440.jpg

Przełom roku charakteryzują podsumowania i postanowienia noworoczne. W związku z tym, że 1-go stycznia zaczynamy z czystą kartką (przynajmniej tak można uznać z psychologicznego punktu widzenia) i faktycznie jest to dobry moment, aby zacząć na nowo – podpowiadamy – jak postanowień dotrzymać?

Bo nie ma co ukrywać… Gdy wrócimy do listy naszych zamierzeń dajmy na to w sierpniu – może się okazać, że niewiele z nich wyszło, nie udało się osiągnąć tego co chcieliśmy, zrealizować planów. A wtedy machamy ręką i poddajemy się…

Dlaczego tak się dzieje, że nie dotrzymujemy postanowień, których dokonaliśmy pierwszego dnia naszego potencjalnie lepszego życia? Otóż… mogły być one zbyt wygórowane, drastyczne, demotywujące. Okazało się, że porwaliśmy się z motyką na słońce.

Postanowienia noworoczne. Jak w nich wytrwać?

  • Przede wszystkim – sformułuj je odpowiednio. Zamiast przysięgać sobie, że np. rzucisz palenie – postanów sobie, że ograniczysz nałóg, że nałożysz na niego kaganiec. I każdego dnia, krok po kroku – pal mniej. Podobnie ze zrzuceniem kilogramów. Nie zakładaj, że zrzucisz ich 10 czy 20. Po prostu postaw na to, że chcesz żyć zdrowiej i po kolei wdrażaj kolejne dobre nawyki w swój lifestyle. Jedz wartościowo, uprawiaj więcej sportu, itd. I tak powoli do celu! Każdy kolejny krok w stronę realizacji zamierzeń sprawi, że będziesz stawiać sobie poprzeczkę coraz wyżej.
  • Wybieraj postanowienia, których jesteś w stanie dotrzymać, ale niech będą one konkretne. Zatem nie planuj, że w 2020 będziesz np. dbać o zdrowie. Przygotuj lepiej listę badań, którą powinieneś wykonać i odhaczaj kolejno te zrealizowane. Podobnie – nie zakładaj, że w tym roku będziesz chodzić na siłownię. Bo później znajdziesz mnóstwo wymówek. Lepiej ustal, że będziesz tam chodzić (konkretnie) we wtorki i w soboty, o tej i o tej godzinie (bo wiesz, że akurat wtedy masz czas) i tego się trzymaj.
  • Dla przypieczętowania – spisz postanowienia noworoczne na kartce. Nie zapomnisz o nich, łatwiej będzie ci je wprowadzić w życie.
  • Jeśli jest to realne – znajdź grupę wsparcia, która jeszcze bardziej zmotywuje cię do działania. Np. na treningi możesz umawiać się ze znajomymi, z którymi będziecie wzajemnie się dopingować.

Trzymamy kciuki!